november
Intern analyse – spend management
På modul 2: Intern analyse – spend management, giver vi dig værktøjer til at kunne lave en kategorisering af spend, som er relevant for din virksomhed. Du får også indblik i analysen af spend, samt hvad disse analyser skal bruges til i forhold til indsatsområder, prioriteringer og målsætninger.
Indkøbsafdelingens succes afhænger i høj grad af evnen til at kunne organisere og analysere spend. At have et samlet overblik over virksomhedens spend samt at kunne kategorisere dette, er en forudsætning for at kunne sikre det rigtige fokus, en korrekt prioritering af indsatsområder samt at kunne fastlægge mål som leverer værdi for virksomheden og skaber bundlinjeforbedringer.
Kursusindhold
- Fastlægge spend
- Kategorisere spend
- Analysere spend
- Fastlægge indsatsområder og målsætninger
- Anvendelse af spend-analysen i det daglige
Målgruppe
Alle såvel offentlige som private indkøbere/indkøbschefer, der har ansvar for en væsentlig del af virksomhedens indkøbsvolumen (strategiske indkøb og/eller værdifulde indkøb), som kræver spend-indsigt.
Program
kl. 8.30 – 9.00 Morgenmad, kaffe og theKl. 9.00 – 10.00 Spend Management
- Hvad er det?
- Hvordan ser processen ud?
- Hvad er det vi vil opnå?
Kl. 10.00 – 10.15 Kaffepause
Kl. 10.15 – 12.00 Step 1: Forståelse af den nuværende situation
- Spend analyse
- Kategoristruktur
- Indkøbspraksis
Kl. 12.00 – 12.45 Frokost
Kl. 12.45 – 13.30 Øvelse
Kl. 13.30 – 14.15 Step 2: Identifikation af muligheder for besparelser
- Besparelsesvurdering
- Implementeringsplan
Kl. 14.15 – 14.30 Pause
Kl. 14.30 – 15.15 Øvelse
Kl. 15.45 Afslutning på dagens program og næste modul
Undervisningsform
Undervisningsformen vil være baseret på en indledende præsentation af kursusleder, inddragelse af deltagernes erfaringer samt løsning af gruppeopgaver med en efterfølgende diskussion i plenum.
Forberedelse
Det er en fordel, hvis du på forhånd har kendskab til det samlede spend og kontoplanen i din virksomhed.
Kursusmateriale
Kursusmaterialet vil blive sendt på mail inden kursusstart. Du er velkommen til at lave et print af materialet og medbringe på kurset eller du kan medbringe materialet elektronisk på din computer.
Kursusbevis
Efter endt kursus, vil du modtage kursusbevis på mail.
Kurset er et af de 5 moduler på Category Management uddannelsen
- Modul 1: kategoritankegangen i indkøb
- Modul 2: intern analyse – spend management
- Modul 3: ekstern analyse – markedsanalyse
- Modul 4: kategoristrategi
- Modul 5: leverandørstyring
- Challenge session
Tilmelding
Du kan vælge at deltage på hele uddannelsen, men du kan også vælge kun at deltage på enkelte moduler.
Ønsker du, at tilmelde dig kun dette modul, kan du gøre det her i højre side.
Hvis du ønsker, at deltage på hele uddannelsen, så skal du tilmelde dig Category Management uddannelsen.
Tid og sted
- 2. november 2023
Pris
Medlem af DILFDKK 4.500,-
Ikke medlem af DILFDKK 5.800,-
Måske er du også interesseret i:
Kursusleder(e)

Morten Munkgaard Møller
Associate Professor ved Aalborg Universitet
Cand.merc. og PH.D. i Supply Chain Management