Kurset veksler mellem oplæg, eksempler og øvelser.
september
Excel for procurement og supply chain management I
Den bedste forudsætning for godt udført arbejde er optimal brug af velegnede redskaber. En god del af procurement og supply chain management drejer sig om bearbejdning og analyse af data, og Excel er et særdeles velegnet redskab, som du bør mestre. På kurset får du de grundlæggende færdigheder, det kræver at benytte Excel. Vi fokuserer blandt andet på:
- Priskalkulationer og herunder formler, kæder og oversigter mv. til sammenligning af data på tværs af flere ark
- Lister – dvs. behandling af data fra SAP eller tilsvarende økonomisystemer – herunder funktioner som sortering (overblik over varer, pris, betingelser), filtrering (udvælgelse af informationer), subtotaler og pivottabeller
- Udskrivning og diagrammer til præsentation og beslutningsgrundlag
Kursusindhold
- Introduktion til grundlæggende begreber
- Opretning af regneark
- Filhåndtering, filformater og publiceringsformer
- Oprettelse, justering og sletning af rækker og kolonner
- Navigering i og mellem regneark
- Talformatering
- Formatering af tekst, kolonner, rækker og celler
- Priskalkulationer – der foretages prisudregninger ved brug af Excel-funktioner, bl.a:
- Sum
- Middel
- Min, Maks
- Hvis
- Der arbejdes med flere regneark i samme Excel-projektmappe. Flere indkøbsdata samles (konsolideres) ved brug af formler og kæder. Hermed opbygges oversigter, så det bliver nemmere at sammenligne tallene.
-
Hvis indkøbsdata hentes fra et økonomisystem, f.eks. SAP, eller modtages udefra, vil dataene typisk optræde som lister efter import til Excel. Ved sortering vil du få et bedre overblik over varer, priser og indkøbsbetingelser. Filtrering giver mulighed for at udvælge de informationer, der skal sættes fokus på f.eks. lagerførte varer. Hvis du ønsker listerne opstillet i tabelform og talt sammen, f.eks. det samlede forventede indkøb i de kommende måneder, kan værktøjerne Subtotal og Pivottabel anvendes. Derfor er det vigtigt at kunne behandle disse lister effektivt f.eks. ved brug af:
- Sortering
- Filtrering
- Subtotaler
- Pivottabeller
- Data præsenteres som udskrifter og diagrammer. Det sikres, at udskrivningen tager højde for sideskift, overskrifter m.m. Følgende diagramtyper opbygges:
- Cirkeldiagrammer (Lagkager) – f.eks. hvordan fordeler indkøbet sig på varegrupper
- Søjlediagrammer – f.eks. besparelser pr. måned ved ny leverandør
- Kurvediagrammer – f.eks. sæsonprofil for vareindkøb
Kurset inkluderer versionerne: 2010, 2013, 2016 og 2019.
Målgruppe
Alle inden for procurement og supply chain management, der har et ønske om større viden og forståelse for de opgaver Excel kan hjælpe med i dagligdagens arbejde.
Når du har deltaget på dette kursus, anbefaler vi, at du fortsætter på Excel for Procurement og Supply Chain Management II
Undervisningsform
Undervisningen vil veksle mellem undervisning i plenum og løsning af opgaver.
Kursusmateriale
Kursusmaterialet bliver udleveret på kurset.
Kursusbevis
Efter endt kursus, får du tilsendt kursusbevis på mail.
Tid og sted
- 26. - 27. september 2023
Pris
Medlem af DILFDKK 7.500,-
Ikke medlem af DILFDKK 8.500,-
Måske er du også interesseret i:
- Excel for procurement og supply chain management II
- Forhandling - uddannelse og certificering
- Kontraktforhold - danske og internationale
- Forecasting and demand planning
- Sales and operations planning
- Category Management - uddannelse og certificering
- Kompetencenetværk - strategisk indkøb
- Kompetencenetværk - S&OP
- Kompetencenetværk - digital supply chain
Kursusleder(e)
