Kursus
Ekstern analyse – markedsanalyse
På modul 3: ekstern analyse – markedsanalyse, gennemgår vi de forskellige værktøjer til indsamling af markedsanalyse og vi diskuterer metoderne til dataindsamlingen og problemstillingerne herved.
Kursusindhold
- Hvilke værktøjer og modeller kan anvendes til at analysere den nuværende og fremtidige situation inden for varekategorien og/eller branchen?
- Hvilke metoder er der til dataindsamling, og hvad er deres styrker og svagheder?
- Hvordan udvikler konkurrencen sig? Er det en attraktiv branche at være i?
- Hvordan positionerer de forskellige aktører sig?
- Hvordan ser magtstrukturerne og –forholdene i branchen ud?
Målgruppe
Indkøbsanalytikere, indkøbere og kategoriansvarlige samt indkøbsledere med ansvar for et indkøbsområde. Desuden relevant for alle deltagere, der skal indgå i kategori- og sourcing-teams (dvs. kvalitets-, logistik- samt R&D- og produktionsmedarbejdere).
Program
Kl. 8.30 – 9.00 Morgenmad, kaffe og theKl. 9.00 – 09.15 Introduktion til programmet og opsamling fra sidst
Kl. 9.15 – 10.30 Markedsanalyse – indhold og opbygning
- Porter´s model: fem konkurrencekræfter
- PEST og PESTEL analyse
- Netværksanalyse (value net og koalitionsmodellen)
Kl. 10.30 – 10.45 Kaffepause
Kl. 10.45 – 12.00 Øvelse
Kl. 12.00 – 12.45 Frokost
Kl. 12.45 – 13.30 Leverandørens syn på os?
- Øvelse
Kl. 14.00 – 15.00 Step 2: Markedsanalyse i praksis
Kl. 15.00 – 15.30 Opsamling på øvelse
Kl. 15.30 Afslutning på dagens program og næste modul
Kursusmateriale
Kursusmaterialet vil blive sendt på mail inden kursusstart. Du er velkommen til at lave et print af materialet og medbringe på kurset eller du kan medbringe materialet elektronisk på din computer.
Kursusbevis
Efter endt kursus, vil du modtage kursusbevis på mail.
Kurset er et af de 5 moduler på Category Management uddannelsen
- Modul 1: kategoritankegangen i indkøb
- Modul 2: intern analyse – spend management
- Modul 3: ekstern analyse – markedsanalyse
- Modul 4: kategoristrategi
- Modul 5: leverandørstyring
- Challenge session
Tilmelding
Du kan vælge at deltage på hele uddannelsen, men du kan også vælge kun at deltage på enkelte moduler.
Ønsker du, at tilmelde dig kun dette modul, kan du gøre det her i højre side.
Hvis du ønsker, at deltage på hele uddannelsen, så skal du tilmelde dig Category Management uddannelsen.
Pris
Medlem af DILFDKK 4.500,-
Ikke medlem af DILFDKK 5.800,-
Måske er du også interesseret i:
Kursusleder(e)

Morten Munkgaard Møller
Associate Professor ved Aalborg Universitet
Cand.merc. og PH.D. i Supply Chain Management