Forecasting and demand planning

Formål/dit udbytte

  • Introduktion til forecast og demand planning og introduktion til terminologi
  • Inspiration til struktureret collaborative forecasting og demand planning-processer fra start
  • Inspiration til hvor du skal starte med at forbedre eller implementere en forecast proces i din virksomhed
  • Introduktion til statistisk forecasting
  • Konkret handlingsplan på de aktiviteter du umiddelbart kan gå hjem og gennemføre, herunder identifikation af huller i forecast-processen i relation til mennesker, processer og teknologi

Målgruppe

Målgruppen for kurset er primært medarbejdere eller ledere, som arbejder med planlægning enten via forecasting eller demand planning. Sekundært er kurset relevant for øvrige medarbejdere, som til dagligt arbejder med forecasting eller påvirkes af virksomhedens aktiviteter på området. Desuden vil det også være interessant for personer, som står overfor at skulle implementere eller videreudvikle en forecast-proces.

Kursusindhold

Introduktion:

Hvad er forecasting? Forecasting er et bud på fremtidens efterspørgsel. Et forecast består altså både af konkrete bud på volumen hen over en periode i fremtiden og kvalitative forventninger til trends og ændringer, der ikke kan fanges i de kvantitative estimater. Det er typisk Salg & Marketing, der udfører forecasting, da de kender markedet.

Hvad er demand planning? Demand planning er evnen til at planlægge hele din supply chain og forretning, så den kan levere den efterspørgsel, den møder i fremtiden. Det er typisk produktionen, der udfører demand planning i organisationen.

Vi gennemgår og diskuterer, hvad man opnår gennem en collaborativ forecast-proces – altså hårde og bløde effekter.

Vi gennemgår også alle fundamentale elementer i demand forecasting inklusiv roller/ansvar, definitioner, processer, forecast-niveauer, timing og horisonter samt teknologier.

På kurset gennemgås

  • Hvorfor forecasting? Hvad er formålet, og hvad har andre virksomheder fået ud af det?
  • Hvad er forecasting og demand planning? - People, Proces, Tools
  • Deep dive ned i udvalgte planlægningselementer
  • Inspiration til rensning af data i forbindelse med outliers, manglende data, kampagner m.m.
  • Gennemgang af hvordan demand forecast skabes ved brug af de statistiske modeller, samt hvordan disse bruges bedst muligt
  • Inspiration til hvordan man laver forecast for nye produkter, herunder life cycle planning og i situationer, hvor historik ikke kan tilbyde en indikationer af fremtiden
  • Inspiration til hvordan man laver aggregeret forecast for produkter med sæson og trend
  • Forecastpræcision og hvordan man måler forecast og demand planning performance
  • Bias og accuracy og hvordan man målretter målet i forhold til sin egen organisation og industri
  • Konsensus forecasting og “One number forecasting”
  • Principper for implementering af forecasting og demand planning – herunder handlingsplan

Forberedelse:

Der vil blive fremsendt materiale, som forventes læst inden kurset.

Der vil blive fremsendt spørgsmålsark før kursusafholdelsen, som hver deltager skal forholde sig til. Spørgsmålsarket har til formål at analysere demand planning processen i deltagerens virksomhed. Hver deltager bedes om at besvare og medbringe spørgsmålsarket til kurset, hvor vi i plenum vil gå i dybden med spørgsmålene.

Såfremt deltagerne er interesserede, anbefaler vi at bruge lidt af kurset på at lave en handlingsplan for, hvilke aktiviteter den enkelte deltager kan påbegynde umiddelbart efter kurset. Vores anbefaling er, at der efter kurset bør afsættes 1-2 dages arbejde til opfølgning og fokuseret arbejde med teknikkerne fra kurset.

Undervisningsform

Undervisningen vil være meget interaktiv med dialogbaseret læring, masser af gruppeøvelser, plenumopsamling og casearbejde.

Inspiration til læsning

  • Thomas F. Wallace – Sales Forecasting
  • Implement Consulting Group – Viewpoints on forecasting

Relaterede kurser

S&OP - Sales and Operations Planning

Supply Chain Analyse og Forbedring - del 1

Supply Chain Analyse og Forbedring - del 2

MRP - Material Requirement Planning

Inventory Optimisation

SCM Introduktion

Excel for Logistikmedarbejderen

Kursusleder

Maciej Lukasz Hojden, Konsulent, Implement.
Maciej er cand. polyt. specialiseret indenfor Supply Chain Optimisation og har fokus på demand planning, statistisk forecasting og lageroptimering i sine konsulentprojekter.

Terese Otte Andersen, Konsulent, Implement.
Terese er civilingeniør i International Teknologiledelse, og arbejder især med sales forecasting, demand planning samt demand sensing.

Tid og sted

4. april 2019, Comwell Roskilde

Comwell Roskilde
Vestre Kirkevej 12, Himmelev
DK-4000 Roskilde

Fra kl. 9.00 til 17.00.

Pris

Kr. 4.500,- for medlemmer af DILF
Kr. 5.800,- for ej-medlemmer af DILF

Faktura og bekræftelse fremsendes efter modtagelse af tilmelding. Alle priser er ekskl. 25 % moms. Priserne indeholder (hvis ikke andet er anført):

  • Forplejning
  • Overnatning mellem kursusdagene, hvis der er tale om et internatkursus (Excelkurser undtaget)
  • Kursusmateriale

Ved internatkurser er overnatning mellem kursusdagene inkluderet i prisen, og kursisterne anbefales at benytte/deltage i hele arrangementet. Det betragtes som en hel pakke, og DILF kan derfor ikke godtgøre/tilbagebetale beløb svarende til overnatning, såfremt denne ikke benyttes.

Overnatning og eventuel forplejning ud over kursusarrangementet er IKKE inkluderet i prisen.

Tilmelding

Tilmeld dig her

Afmelding

Ved afmelding indtil 2 uger før beregnes et administrationsgebyr på kr. 500,-. Ved afmelding senere end 2 uger før kursusafholdelse skal hele kursusafgiften betales. Virksomheden er naturligvis altid velkommen til at sende en anden deltager. Dette skal meddeles DILF. Fakturaen korrigeres i henhold til den nye deltagers medlemsstatus.

DILF forbeholder sig ret til at foretage ændringer i programmet. DILF forbeholder sig ligeledes ret til at afvise direkte konkurrenter til talere og sponsorer på arrangementet.


                                                [Banner]
                                            
                                                [Banner]
                                            
                                                [Banner]
                                            
                                                [Banner]