Excel for indkøberen II

Få styr på dine data og analyser med Excel. Det handler om overblik, for en af de vigtigste og mest grundlæggende kompetencer, som en professionel indkøber skal besidde, er evnen til at behandle, analysere og gennemskue tal og økonomiske beregninger - og gerne flere på samme tid. Brugen af regneark skal ligge på rygraden af enhver, der i det daglige arbejde skal jonglere med mange tal og hurtigt skabe sig overblik og sammenligningsgrundlag.

Formål/udbytte

Kurset behandler Excel som en integreret del af dit arbejde. Kurset går i dybden med de vigtige redskaber i Excel, der gør dit arbejde som indkøber lettere i hverdagen, og derved opnås et større overblik til analyse og beslutninger. Vi fokuserer på:

• Input: importerede data og databaseværktøjer

• Analyse af data: cost break down, konsolidering, akkumulering og indeksering

• Output og rapportering: makroer til automatisering, indkøbsprofiler, scenarier til sammenligning, standardisering og grafik

Målgruppe

Du arbejder i indkøbsfunktionen f.eks. som indkøbschef, indkøbsansvarlig eller planlægger og er rutineret bruger af Excel. Du bør have kendskab til følgende områder:

• Excels opbygning

• Formatering og datatyper

• Opbygning af formler

Kursusindhold

Der undervises i Excel 2016, men der kan tages begrænset individuelt hensyn til andre versioner.

Input

  • Indkøbsdata importeres fra databaser og tegnseparerede filer. Det sikres, at dataene er formaterede, så der ikke opstår problemer i de efterfølgende pris og -mængdeberegninger
  • Dataene bearbejdes i Excel med en række databaseværktøjer såsom filtrering og sortering. Dermed opnås en effektiv søgning i data
  • Der opstilles en skabelon til en standardiseret rekvisition

Analyse af indkøbsdata

Der foretages Cost Break Down (hvilke dele består tilbuddet af) på et tilbud ved brug af Excels analyseværktøjer bl.a.:

 • Målsøgning

• Problemløser

• Opslag

• Betinget formatering

• Kontrolfunktioner

• Pivottabeller

• Slicers

• Minidiagrammer

Flere indkøbsdata konsolideres, så man får en samlet vurdering af tilbuddene og dermed bedre kan træffe sin beslutning. Indkøbstallene akkumuleres og indekseres ved brug af pivottabeller.

Output og rapportering

Data præsenteres som udskrifter og diagrammer, hvor forskellige oplysninger, såsom filnavn, automatisk medtages. Makroer til f.eks. nem import af indkøbsdata, opstilling af indkøbsprofiler (pivottabeller) og større priskalkulationer indspilles.

• Scenarier f.eks. til sammenligning af forskellige tilbud

• Standardisering af rapporter

• Grafiske muligheder med Excel herunder udsnitsværktøjer

• Automatisering med makro

Materiale

Der udleveres undervisningsmateriale og opgaver, der undervises efter.

Relaterede kurser

Kursusleder

Thomas K.J. Julø, PeopleNet A/S

Thomas er uddannet officer fra Forsvaret og har siden 1998 arbejdet som IT-konsulent. Thomas har desuden været ansat som sælger og salgschef i en IT-virksomhed med ansvar for løsningssalg til primært offentlige kunder.

Thomas har i en årerække arbejdet som forretningskonsulent inden for ERP med udvikling, supportapplikationer, tilpasninger af løsninger og træning af medarbejdere inden for logistik og indkøb.

Han har stor praktisk erfaring fra løsning af konsulentopgaver - en erfaring, som han flittigt gør brug af i undervisningssituationen.

Tid og sted

27. - 28. november 2019, PeopleNet København

Kl. 09.00 - 17.00 begge dage.

PeopleNet
Kejsergade 2, 3 sal
1155 København K

Overnatning er ikke inklusiv i kursusafgiften.

Pris

kr. 7.500,- for medlemmer af DILF
kr. 8.800,- for ej-medlemmer af DILF

Faktura og bekræftelse fremsendes efter modtagelse af tilmelding. Alle priser er ekskl. 25 % moms. Priserne indeholder (hvis ikke andet er anført):

  • Forplejning
  • Kursusmateriale

Overnatning og eventuel forplejning ud over kursusarrangementet er IKKE inkluderet i prisen.  

Tilmelding

Tilmeld dig her

Afmelding

Ved afmelding indtil 2 uger før kursusafholdelse beregnes et administrationsgebyr på kr. 500,-. Ved afmelding senere end 2 uger før kursusafholdelse skal hele kursusafgiften betales. Virksomheden er naturligvis altid velkommen til at sende en anden deltager. Dette skal meddeles DILF. Fakturaen korrigeres i henhold til den nye deltagers medlemsstatus.

DILF forbeholder sig ret til at foretage ændringer i programmet. DILF forbeholder sig ligeledes ret til at afvise direkte konkurrenter til talere og sponsorer på arrangementet.


                                                [Banner]
                                            
                                                [Banner]
                                            
                                                [Banner]
                                            
                                                [Banner]
                                            
                                                [Banner]
                                            
                                                [Banner]