Den bedste forudsætning for godt udført arbejde er optimal brug af velegnede redskaber. En god del af indkøbsarbejdet drejer sig om bearbejdning og analyse af data. Excel er et særdeles velegnet redskab, som enhver indkøber bør mestre.
Du får de grundlæggende færdigheder, det kræver at benytte Excel til de daglige indkøbsopgaver. Vi fokuserer blandt andet på:
• Priskalkulationer og herunder formler, kæder og oversigter mv. til sammenligning af data på tværs af flere ark
• Lister - dvs. behandling af data fra SAP eller tilsvarende økonomisystemer - herunder funktioner som sortering (overblik over varer, pris, betingelser), filtrering (udvælgelse af informationer) subtotaler og pivottabeller
• Udskrivning og diagrammer til præsentation og beslutningsgrundlag
Indkøbsassistenter eller nye Excel-brugere i indkøbsregi der har et ønske om større viden og forståelse for de opgaver Excel kan hjælpe med i dagligdagens arbejde.
Der undervises i Excel 2016, men der kan tages begrænset individuelt hensyn til andre versioner.
Der foretages prisudregninger ved brug af Excel-funktioner, bl.a:
• Sum
• Middel
• Min, Maks
• Hvis
Der arbejdes med flere regneark i samme Excel-projektmappe. Flere indkøbsdata samles (konsolideres) ved brug af formler og kæder. Hermed opbygges oversigter, så det bliver nemmere at sammenligne tallene.
Hvis indkøbsdata hentes fra et økonomisystem, f.eks. SAP, eller modtages udefra, vil dataene typisk optræde som lister efter import til Excel. Derfor er det vigtigt at kunne behandle disse lister effektivt f.eks. ved brug af:
• Sortering
• Filtrering
• Subtotaler
• Pivottabeller
Ved sortering vil indkøberen få et bedre overblik over varer, priser og indkøbsbetingelser. Filtrering giver mulighed for at udvælge de informationer, der skal sættes fokus på f.eks. lagerførte varer. Hvis indkøberen ønsker listerne opstillet i tabelform og talt sammen, f.eks. det samlede forventede indkøb i de kommende måneder, kan værktøjerne Subtotal og Pivottabel anvendes.
Data præsenteres som udskrifter og diagrammer. Det sikres, at udskrivningen tager højde for sideskift, overskrifter m.m. Følgende diagramtyper opbygges:
• Cirkeldiagrammer (Lagkager) - f.eks. hvordan fordeler indkøbet sig på varegrupper
• Søjlediagrammer - f.eks. besparelser pr. måned ved ny leverandør
• Kurvediagrammer - f.eks. sæsonprofil for vareindkøb
Der udleveres undervisningsmateriale og opgaver, der undervises efter.
Daniel Hillebrand Hansen, PeopleNet A/S
19. - 20. april 2021 afholdes online |
13. - 14. september 2021 PeopleNet |
Fra kl. 09 - 16 begge dage.
kr. 5.500,- for medlemmer af DILF
kr. 6.800,- for ej-medlemmer af DILF
Faktura og bekræftelse fremsendes efter modtagelse af tilmelding. Alle priser er ekskl. 25 % moms. Priserne indeholder (hvis ikke andet er anført):
kr. 7.500,- for medlemmer af DILF
kr. 8.800,- for ej-medlemmer af DILF
Overnatning er ikke inklusiv i kursusafgiften.
Faktura og bekræftelse fremsendes efter modtagelse af tilmelding. Alle priser er ekskl. 25 % moms. Priserne indeholder (hvis ikke andet er anført):
Ved afmelding indtil 2 uger før kursusafholdelse beregnes et administrationsgebyr på kr. 500,-. Ved afmelding senere end 2 uger før kursusafholdelse skal hele kursusafgiften betales. Virksomheden er naturligvis altid velkommen til at sende en anden deltager. Dette skal meddeles DILF. Fakturaen korrigeres i henhold til den nye deltagers medlemsstatus.
DILF forbeholder sig ret til at foretage ændringer i programmet. DILF forbeholder sig ligeledes ret til at afvise direkte konkurrenter til talere og sponsorer på arrangementet.