Forside > Arrangementer > Konferencer og workshops > 2020 > Brexit - temadag

Brexit - are you ready?



Deltag fysisk eller hjemmefra – Vi livestreamer!

Mailbrochure

Er din virksomhed klar til Brexit?

Dansk Erhverv forventer ’no deal’-scenarie. Dvs. fra den 1. januar 2021 skal danske virksomheder følge de generelle regler for tredjelande (lande uden for EU) ved handel med Storbritannien.
Brexit får derfor stor betydning for din virksomhed, hvis du handler med Storbritannien eller har værdikæder, hvor britiske virksomheder indgår.

Michael Svane, Branchedirektør i Dansk Industri, giver sit bud på, hvordan vi som brancher håndterer denne udfordring.

Hos Lantmännen Unibake, der bl.a. er kendt for brandet Hatting og Schulstad, har arbejdsgrupper arbejdet med ’worst-case’-scenarier siden 2018. Vi får indblik i, hvilke konsekvenser det allerede har haft for virksomheden.

Eksperter gennemgår muligheder og faldgruber inden for toldhåndtering og moms.

Efter hver præsentation er der afsat tid til Q&A session.

Du får efterfølgende fri adgang til en LinkedIn-netværksgruppe ”Brexit - Are You Ready?”. Et netværk, der deler viden og erfaringer i takt med forhandlingerne af Brexit-aftaler.

Er du i tvivl, om du skal deltage fysisk eller online?

Vi har sat kamera og mikrofoner op i lokalet, så du kan se og høre talere og præsentationer. Du har også mulighed for at stille spørgsmål via chatten.

Vælger du at deltage fysisk, er der selvfølgelig sørget for trygge rammer. Vi designer konferencen efter de givne anbefalinger i samarbejde med hotellet, så vi kan have en hyggelig og sikker dag sammen.

Læs mere om hotellets Health & Safety

Uanset hvordan du deltager, glæder vi os til at byde dig velkommen.

Tilmeld dig her (hvis du ønsker online deltagelse, så skriv online i bemærkningsfeltet.

Program

08.30 Registrering og morgenmad

09.00 Åbning af Brexit temadag

v/ dirigent Claus Boldt, Head of Indirect Tax, PWC

09.15 Moms

Brexit medfører ændringer i, hvordan moms skal håndteres ved handel med Storbritannien. Dette gælder både i forhold til, hvordan køb og salg skal angives på momsangivelsen, hvilke oplysninger der skal stå på fakturaen, hvordan moms opsætningen i ERP-systemet skal være, og det kan være nødvendigt at undersøge, om en given handel vil udløse en registreringspligt for moms i Storbritannien. Der er mange forhold, der skal tages højde for, og det er vigtigt, at virksomhederne er klar til at håndtere dette fra og med 1. januar 2021. Du får indsigt i nogle af de væsentligste ændringer herunder:

  • Moms ved handel med varer, herunder kædesalg og trekantshandler
  • Moms ved handel med ydelser
  • Momsrefusion
  • Hvordan håndteres Nordirland, som fortsat er med i det indre marked?

Miniportræt Lasse Glyngø Jensen

v/ Lasse Glyngø Jensen, Director, PwC Danmark

09.45 Q&A session

10.00 Unibake har arbejdet med 'worst-case' - scenarier siden 2018

Lantmännen Unibake har forberedt sig på briternes farvel siden 2018. Virksomheden nedsatte en arbejdsgruppe, der skulle se på de værst tænkelige scenarier, der kan opstå, når man ikke længere har fri adgang til det britiske marked. Usikkerheden har allerede haft konsekvenser for virksomheden, der har faste aftaler om levering af brød til sine britiske kunder. Men der er også nye muligheder.

v/ Frank Lindegaard Breitenstein, Group Supply Chain Director, Lantmännen Unibake

10.30 Q&A session

10.45 Kaffepause & networking

11.15 Toldhåndtering: Eksport & Import

Toldstyrelsen forventer, at Brexit vil betyde en stigning af tredjelandsfortoldninger på 15 procent.

Hvilke forberedelser skal være på plads, hvis man som virksomhed skal beskæftige sig med toldprocedurer efter Brexit?

Vi fortæller det grundlæggende om toldangivelser, dokumentation, bevillinger, varekoder m.m. ved import og eksport og kort om transport af varer omfattet af EMCS.

Miniportræt Hanne Lynge Hass

v/ Hanne Lynge Hass, Director Customs and International Trade , BDO Danmark

11.45 Q&A session

12.00 Præsentation af inhouse toldstyringssystem v/Senior Konsulent, Noel Martin Nugent/ Lector

12.20 Q&A session

12.30 Frokost

13.15 Brexit - Et europæisk spøgelse eller nye europæiske muligheder?

Selvom EU og UK ved udgangen af 2020 indgår et ambitiøst partnerskab, vil det uundgåeligt skabe hindringer for samhandelen med varer og tjenesteydelser og for mobiliteten og udvekslingerne over grænserne. Dette vil ske fra UK til EU og fra EU til UK. Offentlige myndigheder, erhvervslivet, borgere og aktører på begge sider vil blive ramt og skal derfor forberede sig.

Hvordan håndterer vi som brancher den udfordring?

Miniportræt Michael Svane

v/ Michael Svane, Branchedirektør, DI & CEO, DI Transport

13.45 Q&A session

14.00– 14.15 Afrunding af Brexit temadagen

v/ dirigent Claus Boldt, Head of Indirect Tax, PWC

14.15 Kaffepause og networking

Tid og sted

3. december 2020 fra kl. 08.30

Radisson Collection Royal Hotel
Hammerichsgade 1
1611 København V
Tel.: +45 3342 6100

Priser

DKK 1.995,- Medlem af DILF
DKK 1.595,- Per ekstra deltager fra samme firma (medlem af DILF)
DKK 2.995,- Ej-medlem af DILF
DKK 2.795,- Per ekstra deltager fra samme firma (ej-medlem af DILF)

ONLINE-deltagelse:
DKK 995,- Medlem af DILF
DKK 795,- Per ekstra deltager fra samme firma (medlem af DILF)
DKK 1.995,- Ej-medlem af DILF
DKK 1.795,- Per ekstra deltager fra samme firma (ej-medlem af DILF)

Tilmelding

Benyt tilmeldingsformularen på dilf.dk/tilmelding.

Faktura og bekræftelse fremsendes efter modtagelse af tilmelding.

ONLINE TILMELDING:
Benyt tilmeldingsformularen på dilf.dk/tilmelding og skriv ONLINE i bemærkningsfeltet.
Vi sender dig et personligt link til livestreamingen.

Afbestillingsbetingelser

Ved afmelding senest 30 dage inden arrangementets afholdelse, kan deltagerafgiften tilbagebetales – fratrukket 10% i administrationsgebyr. Ved afmelding senest 14 dage inden arrangementets afholdelse skal 50% af deltagerafgiften betales. Ved afmelding senere end 14 dage inden arrangementets afholdes, betales hele deltagerafgiften. Såfremt du er forhindret i at deltage, er du naturligvis velkommen til at sende en kollega i stedet. DILF skal så vidt muligt underrettes herom. Fakturaen korrigeres i henhold til den nye deltagers medlemsstatus.

DILF forbeholder sig ret til at foretage ændringer i programmet. DILF forbeholder sig ligeledes ret til at afvise direkte konkurrenter til talere, virksomhedsbesøg og sponsorer på arrangementet.

Partnere


                                                [Banner]

Øvrige


                                                [Banner]
                                            
                                                [Banner]
                                            
                                                [Banner]
                                            
                                                [Banner]